شهردار تهران در مراسم آغاز بهره‌برداری از ۱۰۰ پروژه شهری در منطقه یک پایتخت از طرح برخی اظهارات علیه نهاد زیردست خود در رسانه‌ها گلایه کرد.

قالیباف

محمدباقر قاليباف درباره گلايه خود از برخي رسانه‌ها اظهار داشت: من يقين دارم كه با اطلاعات غلط، مردم دچار اشتباه نمي‌شوند زيرا مردم به خوبي آگاه هستند اما بعضا گفته مي‌شود كه جوش و خروش فعاليت‌هاي عمراني شهرداري نسبت به قبل كمتر شده است. من خيلي صريح مي‌گويم امروز مشكلات ما نسبت به 3-2سال قبل بسيار بيشتر شده است. همه شما از ركود اقتصادي و مشكلات دولت مطلعيد و خوب مي‌دانيد كه ما از كمك دولت محروميم و در حوزه ساخت‌وساز نيز با كاهش قابل توجه مواجهيم.

وي با اشاره به اينكه موافق انتقال مشكلات به مردم نيست، گفت: با اين همه فكر مي‌كنم كه مردم بايد ازمشكلات درآمدي ما مطلع باشند. به همين دليل 2 نكته را عرض مي‌كنم؛ يكي اينكه با برنامه‌ريزي انجام شده شهرداري منحصر به فردترين سازماني است كه 70درصد بودجه‌اش صرف كارهاي توسعه‌اي و زيرساختي و 30درصد بودجه‌اش صرف هزينه‌هاي جاري و نگهداشت مي‌شود درحالي‌كه در بقيه دستگاه‌ها اين قضيه برعكس است.

به اين معني كه بين 70تا 80درصد بودجه‌هايشان صرف خرج روزانه و حقوق و پول آب و برق و... مي‌شود. از آن طرف تنها 20تا 30درصد بودجه‌شان صرف كارهاي توسعه‌اي و توليدات مي‌شود. قاليباف از عزم شهرداري بابت ادامه كاهش هزينه‌هاي جاري سخن گفت و افزود: ما قادريم كه هزينه‌هاي جاري را باز هم كاهش دهيم و اساسا در اقتصاد مقاومتي بايد اينگونه عمل كنيم.

  • توسعه مترو با لكوموتيو شهرداري

نكته بعدي مورد اشاره از سوي قاليباف به تداوم شتاب در فعاليت‌هاي عمراني مترو اختصاص داشت. وي گفت: با وجود همه مشكلات كار زير زمين به دور از چشم مردم به‌صورت شبانه‌روزي ادامه دارد به‌طوري كه ما بيش از 400كارگاه فعال در شهر داريم كه تملك و تجهيز آنها بسيار سخت و هزينه‌بر است. با اين همه در هزار متر بايد يك ايستگاه مترو با 15هزار متر بنا بسازيم.

به گفته قاليباف، متروي تهران هم‌اكنون در جايگاهي به لحاظ تونل‌سازي قرار دارد كه نه‌تنها در ايران كه حتي در سطح خاورميانه و دنيا بي‌نظير است. ما با وجود كمبود بودجه اما با سرعت و دقت مشغول انجام كار هستيم. وي ادامه داد: خط 3طولاني‌ترين خط مترو با 36كيلومتر طول است.

اين خط از ابتداي جاده ساوه و آزادگان پايين اسماعيل آباد به سه‌راه نعمت‌آباد، قلعه‌مرغي، راه‌آهن و ميدان وليعصر ختم شد كه اين مسير پايان سال قبل افتتاح شد. از پارسال تاكنون نيز از ميدان وليعصر به سمت بهشتي، رسالت، ابتداي شهيد صياد تا ميدان نوبنياد، اتوبان ارتش، شهرك محلاتي و شهرك قائم 18كيلومتر مترو ساختيم كه ظرف يك‌ماه آينده ايستگاه‌هاي اساسي و اصلي آن به بهره‌برداري مي‌رسد كه چنين كاري ظرف يك سال، ركوردزني محسوب مي‌شود.

قاليباف با اشاره به اينكه اگر اين حرف‌ها را نزند حق همكارانش را ضايع كرده است، گفت: در يك مقطعي كار تونل‌سازي‌ ما به‌دليل اينكه با سنگ عظيمي مواجه شديم يك هفته به تأخير افتاد، براي جبران آن كار بي‌سابقه‌اي انجام داديم به‌نحوي كه در يك هفته 460متر حفاري و لاينيگ انجام داديم؛ ضمن اينكه در كار حفاري تونل ما از 30كيلومتر عبور كرديم و در امر بهره‌برداري به 20كيلومتر رسيديم و به بركت فرهنگ جهاد و شهادت لحظه‌اي از خدمت به مردم غفلت نكرديم.

تأكيد شهردار تهران اين بود كه ما مديون مردميم و رضايت مردم را هم در واقع تبلور رضايت الهي مي‌دانيم. مردم اطمينان داشته باشند كه كار با قدرت انجام مي‌شود. قاليباف يادآور شد: ما مطالعات قبلي داشتيم كه خط يك و 3 را به هم متصل كنيم. براين اساس مترو تجريش به خط 3 وصل مي‌شود. با مطالعاتي كه ظرف 4-3سال صورت گرفته و نهايي شده به‌دليل شرايط ترافيكي و نياز مسافران از ميدان نوبنياد ادامه مسير مي‌دهيم به سمت نياوران و جماران و بعد به تجريش وصل مي‌شويم.

از تجريش به سمت پارك‌وي و جنوب ادامه مسير مي‌دهيم و مجددا از ايستگاه شهيد بهشتي به خط 3 وصل مي‌شويم. وي در توضيح خط 7گفت: اين خط از ميدان بسيج تا ميدان صنعت در منطقه 2امتداد دارد كه تاكنون بالغ بر 20كيلومتر تونل آن احداث شده كه درحال ريل‌گذاري و ساخت ايستگاه است. همه توان‌مان را بسيج كرديم تا شعار آسمان آبي و زمين پاك كه همين توسعه حمل‌ونقل عمومي و كاهش مصرف بنزين است را تحقق بخشيم.

  • رويكرد توسعه فضاي سبز در شهر

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش در مراسم افتتاح پروژه‌هاي عمران شهري منطقه يك گفت: دريك فرصت مناسب در صدا وسيما گزارش دقيقي از وضعيت فضاي سبز تهران ظرف 20سال گذشته ارائه خواهم داد تا روشن شود وضعيت فضاي سبز و حفظ باغات كه بعضا حرف‌هايي درباره آن زده مي‌شود دراين مدت چه روندي را طي كرده است. به گفته شهردار تهران، در منطقه يك با وجود اينكه اولويت‌هاي مهمي نظير رفع محروميت از جنوب شهر، نوسازي بافت‌هاي فرسوده، توسعه مترو و اتوبوس را داريم بالغ بر 500ميليارد تومان پول داديم تا باغات اين منطقه را خريداري و حفظ كنيم آن هم در شرايط اقتصادي‌اي كه پول دادن و باغ خريدن كار بسيار سختي است.

وي دليل ترافيك شهر تهران را نه كمبود بزرگراه و نه تعداد خودرو دانست بلكه دليل ترافيك به گفته شهردار تهران پايين بودن فرهنگ ترافيك است و اينكه قوانين و مقررات به درستي رعايت نمي‌شوند. وي بر لزوم آموزش عمومي، تشويق مردم به استفاده از وسايل نقليه عمومي، حركت در لاين مشخص، عدم‌گردش به چپ و راست ناگهاني، كنترل سرعت و پارك كردن درست خودروها تأكيد كرد و گفت: ما امروز نيازمند همكاري بين مردم در همه سطوح و به‌ويژه نخبگان و رسانه‌ها و همه دلسوزان اين شهر هستيم تا به يكديگر اين موارد را متذكر شويم.

قاليباف درعين حال از فشاري كه شهرداري تهران بابت جمع‌آوري زباله متحمل مي‌شود، انتقاد كرد و گفت: در برخي شهرهاي دنيا هفته‌اي يك‌بار زباله‌ها جمع مي‌شود درحالي‌كه در برخي مناطق شهري، ما روزانه 3 بار زباله جمع مي‌كنيم كه اين امر فشار هزينه‌اي بسياري را به شهرداري تحميل مي‌كند. ما در اين موارد نيازمند آن هستيم تا دست به‌دست هم دهيم و مشكلات را حل كنيم. اساسا هدف كمپين آسمان آبي، زمين پاك هم همين است.محمدباقر قاليباف  در حاشيه مراسم بهره‌برداري از 100طرح عمران شهري درمنطقه يك در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

شهردار تهران به خبرنگاران گفت: من هميشه به همكاران تأكيد كرده‌ام كه ابتدا پروژه‌ها را به‌طور كامل تكميل كرده و مورد بهره‌برداري آزمايشي قرار دهند و درمرحله بعد وارد فاز افتتاح شوند. درمورد پروژه‌هاي منطقه يك هم همين روند دنبال شده است. يعني هركدام از پروژه‌هايي كه امروز افتتاح كرديم حداقل 2ماه است كه مرحله آزمايشي را سپري كرده است.

قاليباف در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره تخريب طبقه 7 ساختمان علاء‌الدين اظهارداشت: من به همكارانم در منطقه‌11 گفته‌ام كه در مرحله اول اين فرصت را به صاحب ملك بدهند كه خودش تخريب را انجام دهد و چنانچه صاحب ملك قانون را اجرا نكرد ما قانون را اعمال كنيم. وي ادامه داد: از آنجا كه اين طبقه در حال احداث بوده و بريدن سازه نياز به دقت و بررسي فني داشت، مشاوري را در نظر گرفتيم تا كارهاي فني را مورد بررسي قرار دهد. در اين مورد هم فكر نمي‌كنم مشكل خاصي وجود داشته باشد.

شهردار تهران در مورد همكاري نيروي انتظامي، بهزيستي و شهرداري براي جمع‌آوري معتادان كارتن خواب گفت: اقدامات مربوط به كارتن خواب‌ها و ساماندهي آنها از وظايف بهزيستي است اما به‌عنوان شهرداري تهران از باب اينكه وظيفه اسلامي و انساني ماست و خواست مردم هم به ‌حساب مي‌آيد به اين موضوع كمك مي‌كنيم. قاليباف با استناد به تجربه‌هاي گذشته‌اش احتمال داد كه بسياري از روش‌هاي جمع‌آوري معتادان درست نباشد و اظهار اميدواري كرد كه در آينده‌اي نزديك ساماندهي كارتن خواب‌ها به روشي درست انجام واز ظرفيت‌ها و امكانات براي بازپروري اين افراد استفاده شود.

اين درحالي است كه از نظر قاليباف بازپروري در اردوگاه‌هاي بزرگ با پوشش 3 هزار نفر امكان پذير نيست؛ ضمن اينكه بايد يكسري اقدامات روان‌درماني روي آنها انجام شود. وي درعين حال از حضور لجام‌گسيخته معتادان در برخي از بزرگراه‌ها انتقاد كرد و خواستار جمع‌آوري آنها شد. قاليباف گفت: شهرداري تهران مراكزي را با ظرفيت 4تا 5هزارنفر آماده كرده است تا معتاداني كه در مناطق و به‌خصوص بزرگراه‌ها حضور دارند پس از جمع‌آوري به اين اماكن تحويل داده شوند. قاليباف همچنين درباره تبديل بخشي از زندان اوين به بوستان گفت: قوه قضاييه قبول دارد كه ما اوين را به پارك ملي تبديل كنيم و شهرداري هزينه آن را تأمين كند بنابراين اصل اين توافق با آيت‌الله لاريجاني صورت گرفته است و ان شاءالله اجرايي مي‌شود.

  • افتتاح بيش از 200پروژه ظرف يك سال

شهردار منطقه يك درمراسم افتتاح 100 پروژه عمران شهري، فرهنگي، ورزشي و زيست‌محيطي گفت: قرار است ظرف 5‌ماه آينده در ايام دهه فجر 100پروژه ديگر با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران به بهره‌برداري برسد. مجتبي يزداني افزود: منطقه يك با دارا بودن فضاي سبز مناسب سهم قابل‌توجهي از تفرجگاه‌هاي طبيعي پايتخت را در اختيار دارد. بر همين اساس با هدف كاهش آثار مخرب زندگي شهري موضوع توسعه بوستان‌ها در اولويت فعاليت‌هاي منطقه قرار گرفت و طي آن باغ‌هاي قديمي تملك و احيا و 38بوستان محله‌اي به مساحت كل بيش از 132هزار متر مربع و بيش از 15بوستان فرامنطقه‌اي احداث شد.

يزداني با اشاره به طرح‌هاي اجرا‌شده در حوزه اجتماعي و ورزشي گفت: احداث 8سراي محله، احداث و توسعه 5 مجموعه فرهنگي و ورزشي و احداث توسعه 11زمين چمن مصنوعي به مساحت بيش از 22هزار‌متر مربع ازجمله اقدامات اجرا شده است. به گفته شهردار منطقه يك، در حوزه حمل‌ونقل و ترافيك نيز احداث 10پاركينگ مكانيزه و روباز، توسعه و هوشمندسازي پاركينگ‌هاي طبقاتي تجريش و شهيد باهنر، تجهيز پايانه حمل‌ و نقل عمومي، پل‌هاي عابر‌پياده، اجراي 160مورد اصلاح هندسي، 11مورد پهلوگاه ايستگاه اتوبوس و تاكسي و... انجام شده است.

کد خبر 306179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha